Rijeka, Croatia
Loading



 


Zdravko Matulja
Umro je Zdravko Matulja, jedan od najvećih, najkarizmatičnijih, najtrofejnijih, tehnički potkovanih hrvatskih motociklista. Rođen je u Voloskom (Opatija, Hrvatska) 13. lipnja 1957. Prva sportske iskušenja i radosti doživio je 1972. kada je osvojio Prvenstvo Zajednice općina Rijeka u spretnostnoj vožnji. Godine 1982., nakon iznimnih rezultata u Italiji, Njemačkoj, Nizozemskoj, Engleskoj i Španjolskoj, postaje jedini hrvatski europski prvak u klasi do 50 ccm, ali ne kao član tvorničke momčadi, već kao privatnik. Od 1983. do 1990. je u tri različite klase, 50, 80 i 125 ccm, nastupao na 17 utrka svjetskog prvenstva, da bi najbolji rezultat sezone ostvario 1984. s 12. mjestom u klasi 80 ccm. Umro je 26. prosinca 2022. RIP veliki čovječe.


 


riječki dvoglavi orao

Ambigram Rijeka

Udruga 051 Rijeka

RiRock, glazbeni internetski magazin

Riječanin, pomorski vremeplov

 

Kronologija Tvornice Papira Rijeka

 

Kreirao ©: Nenad Labus
viši savjetnik konzervator-dokumentarist u mirovini,
Konzervatorski odjel Rijeka

 

1821.


1823.


1824.


1827.


1828.

Charles Maynier

 

 


1829.


1831. grafika

Tvornica papira Rijeka 1831.

Prema grafici iz 1831. vidljiva je peta fasada, vrt, radovi uz obalu, možda povezani s nasipavanjem i uz ivičnjak kamena skulptura. Jednostavni mali gabariti organički spojeni možda i zbog komunikacije na katovima. Grafika iz 1860, nerealno prikazuje znatno nižu obalu i okomitije stijene. Kompleks se s prilaza doima fortifikacijski, na vodi koja u tvornicu ulazi, ili njome prolazi, a o tome svjedoči i širok lučni otvor kanala. Izraziti parapetni zidovi i sljubIjeni gabariti građevina, različitih visina, pačetvorinaste, s dva do tri kata. Naglašeni kameni okviri prozora i vrata; jednostavan i relativno uzak portal. Čini se da je tvornica ograđena i u brdovitijim dijelovima zidom koji vodi do prvotnog dimnjaka na uzvisini. Vjerojatno se radi o istoj lokaciji. Građevine su izmjenjene, veće, i nisu prikazane manje sjevernije uz obalu. Veliki ulazni trakt, s očitim povišenjem katnosti, ukupno pet zgrada uz obalu. Moguće prikazan mlin pri kraju kompleksa, odnosno skretanja toka. Prikazana tvornica kao veća, sustavnije riješena, obnovljena, koncentrirana na istom terenu ali veće iskoristivosti.


1833.


1834.


1835.


1838.


1839.

 

 

 


1840.


1841.


1842.


1843.


1844.


1845.


1848.


1850. plan grada Pirisi

Plan grada i tvornice papira Rijeka, 1850., autor A. Pirisi


1850. cca. grafika Mayr

Tvornica papira Rijeka, grafika 1831

Grafika koja ne precizira godinu, već se odnosi na polovicu XIX stoljeća, prikazuje s vrha suprotne obale Rječine kompleks i stukturu otočića podno Lujzinske ceste, vjerojatno kasnije nasutog terena, te stabala uz obalu.
Uz samu tvornicu veći je pad rijeke, kaskade i time veća snaga i brzina. Kompleks zadržava veliki gabarit ulaznog objekta, dva kata, kroz koji prolazi rijeka, jer vjerojatno se radi o mlinu. Građevine, niže i manje uz obalu i više u drugom potezu, brojčano nešto više od 10. Nema dimnjaka niti zida, a prikazane su i neke građevine prema istoku. Tvornica papira, kolorirana grafika
Vjerniji i detaljniji prikaz je kolorirane grafike s polovice XIX stoljeća. Kompleks tvornice je ograđen zidom. Vidljive su dogradnje i vjeojatno na nasutom terenu. Može se prepoznati raniji kompleks i njegova struktura, a odgovara prikazu iz 1860. godine po gabaritima, česticama, ulaznom dijelu prvotne tvornice, i brojnosti, vidi se i razvoj Vodovodne ulice. Ukupno 8 zgrada u dva poteza, gustiš na zadanom terenu koji se nije moglo nasuti i to je uvjetovalo njegovu matricu, prvotni pogoni i skladišta.
Dimnjak je povezan sa zidovima i gotovo uz cestu. Nove građevine i geometrijski organiziran vrt. Klasicizam se nastavlja ali većih gabarita, visina i dekorativnih elementata. Čini se da je ta matrica sačuvana do danas iako su objekti razrušeni. Prva zgrada do starijeg nukleusa ne izdvaja se svojom visinom, prizmelje i kat. Krov je na četiri vode. Otvori su manji kvadratni. Međukatni vijenac. U prizemlju su na dužoj strani dva portalna otvora, lučna a na kraćoj strani jedna os otvora od kojih je ulaz u prizemlju. Uz tu se zgradu naslanja dvojna građevina ali identično koncipirana u svojim jedinicama. Lučni odvori prizemlja, po tri za svaku jedninicu. Međukatni vijenac i veći pačetvorinasti otvori kata te manji potkrovlja pod zabatom koji je markiran profilacijom. Kraća strana je od tri osi otvora i moguće su na katu pilastri i konzole. Uz nju je manja građevina ružičaste fasade, s povišenim stepeništem, ulaz lučnog otvora i otvor, vijenac i konstrukcija koja se čini zastakljenom. Najveći objekt sastoji se od pet jedinica. Četiri su isto koncipirane. jednostavni otvori kroz prizemlje i tri kata i jedna kraća od dvije osi otvora. Raščlanjeno zidno platno. Zabat naglašen. Na rubu tvorničkog prostora je još jedna zgrada, pročelja oker boje, dvokatnica bez posebnih vidljivih obilježja. Zgrada sačuvana i danas a poznata kao upravna je mani objekt, gotovo kockastog gabarita s profiliranim zabatima na sva četiri pročelja. s tim da su bočna s dvije osi otvora na svakom katu, a ono prema Rječini ima balaturu i ulaz na katu flankiran prozorima. Svi su otvori lučno riješeni. Oker boja pročelja. Nalazi se uz vrt sa fontanom i ogradni zid tvornice izravno naliježe na tu zgradu.


1851.


1852.


1854.


1857.


1859.


1860.


1861.


1867.


1871.


1872.


1875.


1876.


1877.


1878.


1879. grafika Horaczek

Tvornica papira Rijeka, grafika, Horaczek 1879.

Na prikazu iz 1879. isti kompleks i brojčano ali uz neke izmejene. Uz cestu su tva tvornička dimnjaka na povišenim bazama. Neke manje dogradnje. Više nasut teren. Jedna od dvojnih zgrada je produžena do susjedne, sjeverne niže, ali isto zasnovanog pročelja. Druga je ostala netaknutom kao i zgrada sa staklenom konstrukcijom krovišta. Najveći objekt je bez izmjene. Upravna zgrada čini se golubinje sive fasade i bijelih detalja okvira prozora. Uz građevinu u pozadini je cesta i na kamenim bazama ograda, znači ulaz u Tvornicu. 1880. je panoramski prikaz sa susjedne obale ali lišen izmjena i odgovara u potpunosti prikazu s polovice XIX st.


1883.

Krparnica u Tvornici papira Rijeka

Liečnički viestnik-1885, o cunjavici


1885.


1886.


1887.


1888.

U tvornici papira na Sušaku radi 600-700 radnikah mužkoga i ženskoga spola. Radnice upotrebljuju se za sortiranje i čišćenje krpah (cunjah), u koju svrhu upotrebljava se poseban aparat, a osim toga rabi se jedan novi stroj tako zvani "Lumpenwolf". Svaki ovih strojevah ima poseban ventilator. Za desinfekciju krpah( cunjah) upotrebljuje tvornica chlornu kiselinu. Pošto se je tečajem mjeseca prosinca 1887. dogodio u tvornici jedan slučaj bolesti "cunjavina" zvane, to je kr. kotarska oblast na Sušaku odredila, da se prostorije, u kojih se krpe sortiraju, osim dosadanjeg dvokratnog zračenja s jutra i večera, još i o podne u vrieme odmora dobro prozrače. Nadalje ima liečnik tvornice pregledati svaki drugi dan djevojke, koje su kod sortiranja krpah, i napokon nesmiju se u tvornicu primiti djevojke slabe tjelesne konstrukcije, ma da su i navršile 15. godinu.
Red radnje nije izložen - te i osim nedjeljnih platežnih listinah neima drugoga popisa radnikah, a to s toga, što se radnice često mienjaju.

Rad ob dan počima za sve radnike u 6 satih u jutro, traje do 6 satih na večer s odmorom od 1½ ure. Noćna radnja traje od 6 satih na večer s istim odmorom do 6 satih u jutro. Radnici, koji su radili nedjelju danah po noći, rade sliedeći tjedan samo po danu. Zaslužbina izplaćuje se svakog tjedna te se odbija 3½ novč. od svake forinte od stalnoga radnika, dočim nadničar i ženske radnice plaćaju samo 1½ novč. od forinte u bolničku zakladu koja već iznaša do 50.000 for. Radnik, koji je samo po 1½ novč. u ovu zakladu plaćao, dobije ako oboli bezplatnu lječničku njegu i ljekove. Oni pako, koji su plaćali 3½ nč. dobivaju osim toga, ako im bolest dulje od 6 mjesecih netraje, još i polovicu svoje zaslužbe, i ako bolest njihova dulje traje, dobivaju iz pomenute zaklade tj, zaslužbine i to ako neozdrave, kroz toliko godinah, koliko su godinah ovoj zakladi doprinašali. Radnici, koji su u tvornici postradali, dobivaju doživotno ¼, svoje zadnje zaslužbe, a isto tako njihove udove za trajanja udovstva, osim toga dobiva udova 37 for. 28 nč. pogrebnine.


1890.

oglas za općinskog liječnika općine Grobnik

1890.

Polonio-Balbi

Industria Carta

Fabbrica di carta, di ragione della ditta Smith & Meynier.*]

(Papier-Fabrik).

Sede: Localita Luciza.

Bureau: Via St. Andrea, realita Meynier, N. 574.

Capo della firma.:

Meynier Enrico.

*) Firme protocollate presso il competente r. Tribunale.

 

Firmatari:

Smith Crafton Edgard

Smith Glennie Walter

Meynier Carlo Giorgio.

 

Procuratori:

Henke Giuseppe

Koller Edmondo

Schall E.

 

Direttore tecnico: Fremont Carlo.

Impiegati: Derenzini Francesco — Jovanovich Costantino — Thierry cav. de Emilio — Koller Lodovico — Vietze Giuseppe — Rosich Francesco.


1890. grafika


1891.


1895.


1896.


1897.


1898.

 

 


1901.

Zgrada pripreme celuloze


1902.


1903.


1904.


1905.


1906.

Strojarnica


1910.


1911.


1912.

 


1913.


1914.


1915.


1916.


1917.


1918.

Vodena turbina u Tvornici Papira Rijeka


1919.


1921.


1922.

 

 


1924.


1925.

Tvornica papira 1927


1926.


1927.


1929.


1930.

Novi dimnak za električnu centralu


1931.


1932.


1933.


1934.


1935.


1937.


1938.


1939.


1940.

Stroj za izradu papira


1941.


1945.


1947.


1950.

Zapismik sa biranja prvog radničkog savjeta


1951.


1952.


1953.


1954.


1956.


1958.


1962.


1963.


1967.


1970.

Pribor za  jelo iz radničke menze


1971.

Tito - Predsjednik ondasnje drzave je poslao cestitku

Tvornica papira 1971.


1972.

Kutija Šibica Parafinka


1987.


1991.


1992.


1993.


1994.


1995.


1996.


1999.


2000.


2004.


2005.

Hartera


2007.



Odlikovanja i nagrade koja je "Tvornica Papira Rijeka" dobila na raznim izložbama
1835. I industrijska izložba u Beču srebrna medalja.
1839. II industrijska izložba u Beču zlatna medalja
1842. izložba u Pešti: srebrna medalja.
1845. izložba Beču zlatna medalja.
1846. izložba u Pešti zlatna medalja.
1851. izložba u Londonu velika brončana medalia sa počasnom diplomom.
1854. izložba u Munchenu velika brončana medalia.
1855. izložba u Parizu velika srebrna medalja.
1862. izložba u Londonu velika brončana medalja sa počasnom diplomom.
1864. izložba u Zagrebu srebrna medalja. Istodobno gospodin Charles Meynier dobiva jedno visoko odlikovanje.
1867. izložba u Parizu izvan natjecanja, član suda.
1873. izložba u Beču izvan natjecanja, član suda.
1878. izložba u Parizu zlatna medalja.
1885. izložba u Budimpešti velika počasna diploma
1888. izložba u Melbournu Order of merit.
I888. izložba u Barceloni zlatna medalja.
1889. izložba u Parizu Grand Prix.
1896. izložba u Budimpešti izvan natječaja, član suda G. Hinko. Meynier dobiva jedno visoko odlikovanje.



TVORNICA PAPIRA RIJEKA

Upravni odbori, Nadzorni odbori, Direktori ili uprave u periodu od 1992. do 2000. godine, ljudi koji su ugasili Harteru:

1. Upravni odbor:
  - Darko Čargonja, predsjednik od 24. studenoga 1992. do 16. siječnja 1996.
  - Anton Cerin, od 24. studenoga 1992. do 28. prosinca 1993.
  - Nikola Carević, od 24. studenoga 1992. do 28. prosinca 1993.
  - Mirko Vrtodušić, od 24. studenoga 1992. do 28. prosinca 1993.
  - Gordana Pavletić, od 24. studenoga 1992. do 28. prosinca 1993.
  - Damir Tomac, od 28. prosinca 1993. do 16. siječnja 1996.
  - Nikola Modrić, od 28. prosinca 1993. do 16. siječnja 1996.
  - Mira Pastović, od 28. prosinca 1993. do 16. siječnja 1996.
  - Božidar Gulin, od 28. prosinca 1993. do 16. siječnja 1996.

2. Nadzorni odbor:
  - Mirko Vrtodušić, predsjednik od 28. prosinca 1993. do 14. prosinca 1995.
  - Ivan Modrah, od 28. prosinca 1993. do 16. siječnja 1996..
  - Nikola Ružić, od 28. prosinca 1993. do 16. siječnja 1996.
  - Vlatka Parac, predsjednik od 14. prosinca 1995. do 16. siječnja 1996.,
               član od 16. siječnja 1996. do 28. prosinca 1999.
  - Boris Carević, predsjednik od 16. siječnja 1996. do 28. listopada 1998.
  - Franjo Kaštelan, zamj. predsjednika od 16. siječnja 1996. do 28. listopada 1998.,
              predsjednik od 28. listopada 1998. do 28. prosinca 1999.
  - Aldo Udović, od 16. siječnja 1996. do 28. prosinca 1999.
  - Borislav Perožić, od 16. siječnja 1996. do 28. prosinca 1999.
  - Miljenko Bilić, član od 16. siječnja 1996. do 28. listopada 1998.,
               zamjenik predsjednika od 28. listopada 1998. do 28. prosinca 1999.,
               predsjednik od 28. prosinca 1999. do 28. prosinca 1999.
  - Marko Marčinko, od 28. prosinca 1999. do 28. prosinca 1999.
  - Zlatan Šnauc, od 28. prosinca 1999. do 28. prosinca 1999.
  - Marijan Ključariček, član od 28. prosinca 1999. do 28. prosinca 1999.,
               zamjenik predsjednika od 28. prosinca 1999. do 2. svibnja 2000.
  - Milan Oršanić, od 28. prosinca 1999. do 28. prosinca 1999.
  - Zlatko Grgić, predsjednik od 28. prosinca 1999. do 2. svibnja 2000.
  - Konstantin Lukić, od 28. prosinca 1999. do 2. svibnja 2000.
  - Zlatko Mance, od 28. prosinca 1999. do 2. svibnja 2000.
  - Alojz Matijašević, od 28. prosinca 1999. do 2. svibnja 2000.

3. Direktor ili uprava:
  - Anto Pekić, od 1. lipnja 1992. do 31. svibnja 1993.
  - Milan Oršanić, pomoćnik direktora 1. lipnja 1992. do 28. prosinca 1993.,
                    direktor od 28. prosinca 1993. do 8. ožujka 1994.,
                    predsjednik od 8. ožujka 1994. do 20. srpnja 1995.
  - Franjo Kaštelan, član od 8. ožujka 1994. do 16. siječnja 1996.,
                    predsjednik od 28. prosinca 1999. do 2. svibnja 2000.
  - Gordana Pavletić, član od 8. ožujka 1994. do 16. siječnja 1996.
  - Dražen Mesić, predsjednik od 20. srpnja 1995. do 16. siječnja 1996.,
                    direktor od 16. siječnja do 28. prosinca 1999.
  - Branka Vincelj, član od 28. prosinca 1999. do 2. svibnja 2000.
  - Vladimir Benac, član od 28. prosinca 1999. do 2. svibnja 2000.
  - Željko Ocelić, stečajni upravitelj od 2. svibnja 2000.

 

Kreirao: Nenad Labus
viši savjetnik konzervator-dokumentarist u mirovini

 

"Hartera" je tijekom 180 godina neprekidne proizvodnje, proživljavala i ratove, poplave, požare i gospodarske krize, koji su je znali dobro uzdrmati, ali bi je njezini vlasnici novim financijskim ulaganjima uvijek iznova osposobljavali za rad. Sve do devedesetih godina prošlog stoljeća tvornica je uspješno poslovala. Kada je ponovo dobila nove "vlasnike" koji nisu bili na razini prethodnih ni po volji ni po ljubavi prema tvornici i njenim radnicima, a ni prema Rijeci. Nakon toga nastupila su teška ratna i poratna vremena iz kojih se "Hartera" više nije mogla izvući. Zastarjela tehnologija i gubitak tržišta doveli su do otpuštanja radnika i na kraju do zatvaranja pogona.

Veći dio riječke gospodarske propasti dogodio se tijekom devedesetih godina prošlog stoljeća, u doba rane vladavine HDZ-a, razdoblja u kojem je izgubljeno više od 30.000 radnih mjesta. Nepovratno su nestali "Croatia Line" (bivša Jugolinija) s oko 3.000 zaposlenih i više od 50 brodova u floti koji su povezivali Rijeku sa svim svjetskim kontinentima. Ironijom sudbine, zadnji brod "Croatia Linea" koji je prodan u staro željezo zvao se "Hrvatska".
Nestala je i prateća metalna industrija koja se naslanjala na brodogradnju kao što je "Rikard Benčić", "Vulkan" i "Torpedo" u kojima je radilo gotovo 4.000 ljudi. Još oko 4.000 radnih mjesta ugasilo se u "Harteri", "Tvornici konopa" i "Brodomaterijalu". Građevinski div GP "Primorje" gdje je u najboljim vremenima radilo gotovo 9.000 ljudi također je nestao.
Sve ove tvrtke redom se smatraju žrtvom tranzicije na hrvatski način i tehnološke zaostalosti na prijelazu iz dogovorne u tržišnu ekonomiju koja im nije morala presuditi da nije bilo divlje privatizacije na hrvatski način i nekontroliranih i dugotrajnih stečajeva u kojima imovina u pravilu nije bila ni približno dovoljna za pokriće dugova. Kakvu takvu tranziciju prošli su "3. maj" koji je sa "socijalističkih" 7.000 radnika došao do okvirne brojke od 3.000 zaposlenih, te "Luka Rijeka" koja je brojke smanjila još radikalnije, te je nevjerojatnih 7.000 zaposlenih sredinom osamdesetih smanjeno na sadašnjih oko 800 radnika.

 

Sve što je danas ostalo od nekad slavne riječke Tvornice Papira je kolodrob na Koblerovom trgu, danas fontana

Sve što je ostalo od Tvornice Papira Rijeka

 

Kreirao ©: Nenad Labus
viši savjetnik konzervator-dokumentarist u mirovini,
Konzervatorski odjel Rijeka

 

Izvor:

 

- Riječka groblja - Imenik riječkih posljednjih počivališta
- Riječka povijest općenito

- Povijest Rijeke od Prapovijesti do 1400
- Povijest Rijeke od 1500 do 1600
- Povijest Rijeke od 1625 do 1650
- Povijest Rijeke od 1675 do 1700
- Povijest Rijeke od 1725 do 1750
- Povijest Rijeke od 1775 do 1800
- Povijest Rijeke od 1825 do 1850
- Povijest Rijeke od 1875 do 1900
- Povijest Rijeke od 1925 do 1950
- Povijest Rijeke od 1975 do 2000
- Povijest Rijeke od 2015 do Danas
- Rijeka, razni događaji i ostalo
- O Rijeci na engleskom jeziku

- Riječke Biografije
- Riječka vlast kroz stoljeća
- Povijest Rijeke od 1400 do 1500
- Povijest Rijeke od 1600 do 1625
- Povijest Rijeke od 1650 do 1675
- Povijest Rijeke od 1700 do 1725
- Povijest Rijeke od 1750 do 1775
- Povijest Rijeke od 1800 do 1825
- Povijest Rijeke od 1850 do 1875
- Povijest Rijeke od 1900 do 1925
- Povijest Rijeke od 1950 do 1975
- Povijest Rijeke od 2000 do 2015

- History of Racing, Preluk - Rijeka
- Riječki grbovi i zastave (heraldika)

 

Na vrh stranice