Rijeka, Croatia
Loading



 


Zdravko Matulja
Umro je Zdravko Matulja, jedan od najvećih, najkarizmatičnijih, najtrofejnijih, tehnički potkovanih hrvatskih motociklista. Rođen je u Voloskom (Opatija, Hrvatska) 13. lipnja 1957. Prva sportske iskušenja i radosti doživio je 1972. kada je osvojio Prvenstvo Zajednice općina Rijeka u spretnostnoj vožnji. Godine 1982., nakon iznimnih rezultata u Italiji, Njemačkoj, Nizozemskoj, Engleskoj i Španjolskoj, postaje jedini hrvatski europski prvak u klasi do 50 ccm, ali ne kao član tvorničke momčadi, već kao privatnik. Od 1983. do 1990. je u tri različite klase, 50, 80 i 125 ccm, nastupao na 17 utrka svjetskog prvenstva, da bi najbolji rezultat sezone ostvario 1984. s 12. mjestom u klasi 80 ccm. Umro je 26. prosinca 2022. RIP veliki čovječe.


 


riječki dvoglavi orao

Ambigram Rijeka

Udruga 051 Rijeka

RiRock, glazbeni internetski magazin

Riječanin, pomorski vremeplov

 

Angheben, Bruno

Rođen: Rijeka 23. svibanj 1891.
Umro: Verona 5. listopad 1977.

Roditelji: otac Albino (Villarsa 10. kolovoz 1850. - ? 1916.), 1887. profesor matematike i fizike na riječkoj gimnaziji (pokopan na Kozali, polje A-III-21) i majka Melania (umrla 1910.), učiteljica u osnovnoj školi (pokopana na Kozali polje A-III-21)

Brat: Mario Angheben (Rijeka, 12. ožujka 1893. - 30. prosinca 1915. )

Supruga: ?
Djeca: ?

 

Bruno Angheben riječki arhitekt, projektant, restaurator-konzervator i teoretičar koji je djelovao u međuratnom razdoblju pod talijanskom vlašću, podigavši nekoliko režimskih građevina (Tempio Votivo, osnovnu školu, stambeni blok I.N.C.I.S), a radio je i kao višegodišnji voditelj projekta zadnje sistematizacije i uređenja komunalnog groblja Kozala. Bavio se i grafikom. Autor je brošure "Il credo di un architetto: due parole lette a Fiume nella primavera del 1935." (Sveučilišna knjižnica Rijeka, Sign. Misc. A. 709).

Rođen je u Rijeci 1891., u porodici doseljenoj iz južnog Tirola iz sjevernotalijanske pokrajine Trentino. Sin je Albina Anghebena, profesora Kraljevske mađarske gimnazije u Rijeci i Melanie, učiteljice u osnovnoj školi Kozala.

Maturirao je na Kraljevskoj mađarskoj gimnaziji u Rijeci 1909. godine. Studirao je na Politehnici u Budimpešti. Studij prekida 1914. zbog Prvog svjetskog rata, ali 1922. godine diplomira na istom fakultetu i stiče zvanje građevinskog inženjera.

Od 1919. do 1921. godine radi na obnovi građevina u krajevima anektiranim Italiji (Roveretto).

Godine 1921. se vraća u Rijeku.

Crkva sv. Romualda i svih svetih (ili Votivni hram) na Kozali1927. se zapošljava u gradskom Tehničkom uredu gdje radi do 1947.
Stekavši 1922. diplomu građevinskog inženjera, napreduje u struci i 1928. postaje inženjerom Druge klase, da bi 1934. godine postao šef odjela.

Arhitekt Bruno Angheben osmislio je i sagradio avangardističko zdanje podignuto u povodu 10-godišnjice aneksije Rijeke Italiji, crkvu sv. Romualda i svih svetih (ili Votivni hram) na Kozali (slike ljevo i desno), u duhu svoga vremena, zdanje za koje je 1935. nagrađen. Uz groblje je 1934. podignuta crkva sv. Romualda i svih svetih.

Crkva na KozaliNjen je projekt smišljao niz godina (od 1925./1926.), varirajući u više navrata koncepciju i izgled buduće crkve, od neoromaničke, odnosno neogotičke, čiji je uzor bila dvojna crkva sv. Franje u Assisiju, do funkcionalističkih, pročišćenih formi konačnog projekta izloženog na Izložbi Revolucije u Rimu. Iako je njegov projekt kritiziran kao veoma smion, politički sistem ga je podržao jer je futuristička arhitektura bila režimski "stil". Upravo je na "Izložbi Revolucije" u Rimu taj projekt zapazio Duce, pa je, uz važno memorijalno značenje (uspomena na sve talijanske žrtve u Prvom svjetskom ratu), projekt nove crkve dobio i potporu vladajućih političkih struktura, što je ubrzalo početak izgradnje. Novogradnja se protegla u dvije faze: najprije 1928. započinje izgradnja donje crkve, dok je gornja završena 1934.
Crkva sv. Romualda i svih svetih predmetom je višegodišnjeg sporenja povjesničara umjetnosti i arhitekture. Dok joj jedni uglavnom zagrebčani osporavaju bilo kakvu vrijednost, nazivajući je nesporazumom Romolo Venucimoderne arhitekture, dotle je drugi, uglavnom riječki povjesničari umjetnosti, smatraju malim remek-djelom, kojim je ispisana jedna od nedostajućih, ali bitnih stranica povijesti arhitekture u Hrvatskoj.
Također, u sklopu crkve projektirana je kosturnica u koju su pohranjene kosti oko 300 talijanskih vojnika koji su poginuli tokom prvog svjetskog rata u riječkom kraju u austrougarskim logorima San Pietro del Carso (Pivka) i Crikvenica, i 32 ardita palih tokom D'Annunzijeve riječke avanture i takozvanog Krvavog Božića.
U izvedbi projekta primijenio je armirani beton, umjetni kamen, simplificirane kompozicije intarzija u mramoru te ostakljenja u bojama. Arhitektura Votivnog hrama skladno je uklopljena u okolni pejzaž i vegetaciju. Na projektu je radilo više umjetnika kao što su Romolo Venucci (slika ljevo), G. Valeri, kipar Edmondo Trevese, mozaicist - arhitekt Edmondo Dal Zotto i drugi.

Fiera di FiumeAngheben je 1929., zajedno s riječkim slikarom Romolom Venuccijem, izradio arhitektonsku kulisu velikog izložbenog paviljona za peti "Državni opći sajam" ("La Fiera Nazionale Generale"), koji se od 1925. održavao na prostoru trga Žabica (Piazzale Battisti) kao velika gospodarska smotra "Fiera di Fiume". Ta Fiera di Fiumekonstrukcija svojim oblikovanjem asocira trobrodno pročelje neke modernističke neogotičke crkve (slika desno), a isto je oblikovano rješenje Angheben primijenio i za dizajniranje naslovnice kataloga spomenute međunarodne manifestacije, kao i za prigodnu razglednicu. Naime, dio izložene i u katalogu reproducirane građe već je obrađen u talijanskim izdanjima koja se bave reklamom i vizualnim komunikacijama, a izlošci poput razglednice (slika ljevo) Brune Anghebena za "Riječki sajam" ("Fiera di Fiume") iz 1929. uključeni su u različite preglede grafičkog dizajna kao reprezentativni primjeri talijanskog art decoa.

Talijansko državljanstvo prima 1927. godine.

U međuratno vrijeme Angheben izrađuje neke projekte za kolektivno stanovanje. 1926.-1928. izrađuje projekt velikog kružnog bloka od Crkva svetog Vidanekoliko višekatnica na Potoku za činovnike I.N.C.I.S.-a iz Rima (Instituto Nazionale pe le Case degli Impiegati dello Stato), kao i regulaciju okolice ove stambene četvrti.

Istakao se i restauratorskim radom pri gradnji kanoničkog stana uz crkvu Sv. Vida, te u rješenju izolacije zvonika iste crkve nakon rušenja zgrade isusovačkog kolegija 1939. (slika ljevo). Naime, do crkve je 1727. godine podignut nizak zvonik, preko čijega se prvog kata komuniciralo sa zgradom Kolegija. Nakon što je srušen Kolegij, ulazni portal je ukomponiran u novu kanoničku kuću, a istočni zid zvonika ostao je nezaštićen.

Četrdesetih godina 20. stoljeća projektirao je na groblju Kozala grobnicu obitelji Berti (slika desno). Ovaj moderni mauzolej, s grčkim križem, izrađen je od blokova bijelog vapnenca. Površine zidova su isklesane. Površina glavnog portala, slijepi luk u stražnjem dijelu i bočni luk s prozorima su polirani. Na ulazu se grobnica obitelji Bertinalaze vrata uređena u lijevanoj bronci. Ispred niše nalazi se bijeli mramorni stol s dvije sivo-zelene mramorne noge. Pod je u bijelom i crnom mramoru. Iznad lukova sa svih strana nalaze se brončani inicijali i molitveni tekstovi obitelji. Krov u obliku stepenica prekriven je bakrom. Na vrhu krova nalazi se križ s rukama okrenutim prema četirima stranama svijeta.
Ispred niše nalazi se bijeli mramorni stol s dvije sivo-zelene mramorne noge. Pod je u bijelom i crnom mramoru. Iznad lukova sa svih strana nalaze se brončani inicijali i molitveni tekstovi obitelji. Krov u obliku stepenica prekriven je bakrom. Na vrhu krova nalazi se križ s rukama okrenutim prema četirima stranama svijeta.

Bavio se i teorijom moderne umjetnosti. Autor je brošure "Il credo di un architetto: due parole lette a Fiume nella primavera del 1935". (Sveučilišna knjižnica Rijeka, Sign. Misc. A. 709).

1947. u velikom egzodusu napušta Rijeku i nastanjuje se u Veroni gdje radi u struci i na konzervaciji arhitekture. Također u Veroni radi kao visoki općinski dužnosnik, projektira škole i javne objekte, a značajno mu je djelo uspješna restauracija i konzervacija jednog djela arene u Veroni po vlastitom sustavu.

Njegov grafički rad na izložbi "Futurismi al confine Orientale. Avanguardie di regime. 1920-1940: momenti di grafica applicata nella Venezia Giulia con l'area goriziana, il Friuli, l'Istria, Fiume e la Dalmazia"("Futurizam na istočnoj granici: režimske avangarde 1920-1940: trenutci grafike primijenjeni u Veneciji Giulia s područjem Gorice, Furlanije, Istre, Rijeke i Dalmacije") bio je hvaljen od strane najvećih talijanskih stručnjaka toga vremena.

Umire 1977.

 

Radovi u Rijeci:

 

Bibliografija o autoru:

 

 

 

Kreirali: - Nenad Labus
          - SEAS          

 

 

Izvori:

 

- Riječka groblja - Imenik riječkih posljednjih počivališta
- Riječka povijest općenito

- Povijest Rijeke od Prapovijesti do 1400
- Povijest Rijeke od 1500 do 1600
- Povijest Rijeke od 1625 do 1650
- Povijest Rijeke od 1675 do 1700
- Povijest Rijeke od 1725 do 1750
- Povijest Rijeke od 1775 do 1800
- Povijest Rijeke od 1825 do 1850
- Povijest Rijeke od 1875 do 1900
- Povijest Rijeke od 1925 do 1950
- Povijest Rijeke od 1975 do 2000
- Povijest Rijeke od 2015 do Danas
- Rijeka, razni događaji i ostalo
- O Rijeci na engleskom jeziku

- Riječke Biografije
- Riječka vlast kroz stoljeća
- Povijest Rijeke od 1400 do 1500
- Povijest Rijeke od 1600 do 1625
- Povijest Rijeke od 1650 do 1675
- Povijest Rijeke od 1700 do 1725
- Povijest Rijeke od 1750 do 1775
- Povijest Rijeke od 1800 do 1825
- Povijest Rijeke od 1850 do 1875
- Povijest Rijeke od 1900 do 1925
- Povijest Rijeke od 1950 do 1975
- Povijest Rijeke od 2000 do 2015

- History of Racing, Preluk - Rijeka
- Riječki grbovi i zastave (heraldika)

 

Na vrh stranice